Stížnost na postup soudů

Hlavní informace

Stížnost můžete podat, pokud soudní řízení trvá příliš dlouho (dochází tedy k průtahům), pokud je chování osob u soudu (například soudce, zapisovatele) nevhodné nebo pokud dochází k narušování důstojnosti soudního řízení.

Stížnost musí být vyřízena do dvou měsíců a jedná-li se o stížnost na průtahy v řízení, musí být vyřízena do jednoho měsíce ode dne jejího doručení orgánu státní správy. Tuto lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro její vyřízení. O tom, že stížnost nelze vyřídit ve stanovené lhůtě, musí být stěžovatel písemně vyrozuměn. Orgán státní správy je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené.

Týká se vás to pokud

Pokud máte zájem na tom, aby soudní řízení probíhalo plynule a bez průtahů. Nemusíte být účastníkem řízení.

Kdy službu řešit

Stížnost můžete podat v jakékoli fázi soudního řízení

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní orgán státní správy soudu písemný záznam.

Ve stížnosti je nutné uvést všechny důležité údaje o řízení, o němž se stěžovatel domnívá, že dochází k průtahům:

  • jméno a příjmení účastníka řízení
  • korespondenční adresu
  • uvedení spisové značky řízení
  • označení soudu
  • uvedení doby od kdy dochází k průtahům
  • v čem jsou stěžovatelem spatřovány průtahy v řízení
  • čeho se stěžovatel stížností domáhá
  • stížnost musí být datována a podepsána

Anonymní podání se nevyřizují. Za anonymní podání se považují písemnosti, které nejsou podepsány nebo opatřeny elektronickým ověřeným podpisem a neobsahují uvedení doručovací adresy.

Kde a jak službu řešit

Písemnou stížnost na postup soudů můžete předat osobně na podatelně soudu nebo Ministerstva spravedlnosti v úředních hodinách.

Zaslat poštou na adresu soudu nebo :

Ministerstvo spravedlnosti

odbor dohledu a kárné agendy

Vyšehradská 16

128 10 Praha 2

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Budou odhaleny zbytečné průtahy v řízení, popř. nevhodné chování soudních osob, za které může být uložen výtka nebo podána kárná žaloba. Soudce bude o svém pochybení informován a může se jen do budoucna vyvarovat. 

Možnosti odvolání

Má-li stěžovatel zato, že stížnost na nevhodné chování soudních osob nebo narušování důstojnosti řízení, kterou podal u příslušného orgánu státní správy soudu, nebyla řádně vyřízena, může požádat:

a) Ministerstvo spravedlnosti, aby přešetřilo způsob vyřízení stížnosti vyřizované předsedou Nejvyššího soudu, předsedou vrchního soudu nebo předsedou krajského soudu,

b) předsedu krajského soudu, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti vyřizované předsedou okresního soudu.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

V jakých případech stížnost nemohu podat?

Stěžovat si nemůžete na výsledek řízení, tedy například na obsah vyneseného rozsudku. K tomu slouží výhradě opravné prostředky, jako je odvolání.

Mám i jiné možnosti, jak se bránit příliš dlouhé délce řízení?

K soudu, u kterého probíhá Vaše řízení, můžete podat také návrh na určení lhůty k provedení procesního úkonu, a to i bez předchozího podání stížnosti na průtahy v řízení. O tom, jestli je určení lhůty namístě, rozhoduje nadřízený soud. Návrh musí obsahovat obdobné náležitosti jako stížnost na délku a průběh soudního jednání. Popište, v čem konkrétně spatřujete soudní průtahy a uveďte, čeho chcete dosáhnout (např. nařízení soudního jednání).