Stížnost na nevhodné chování státních zástupců, vyšších úředníků a ostatních zaměstnanců státního zastupitelství

Hlavní informace

Pokud se cítíte být dotčeni nevhodným chováním státních zástupců, vyšších úředníků a ostatních zaměstnanců státního zastupitelství, můžete podat stížnost. Za ostatní zaměstnance státního zastupitelství se považují právní čekatelé, asistenti státních zástupců, zaměstnanci administrativy a zaměstnanci správy.

Za nevhodné chování lze považovat jakékoliv projevy chování, které nerespektují pravidla slušného chování a profesionality komunikace ze strany státních zástupců, vyšších úředníků a ostatních zaměstnanců státního zastupitelství, zejména se jedná o projevy, které snižují vážnost a důstojnost funkce státního zástupce nebo ohrožují důvěru v činnost státního zastupitelství nebo v odbornost jeho postupu.

Týká se vás to pokud

Týká se každé osoby, fyzické i právnické, která byla dotčena nevhodným chováním státního zástupce, vyššího úředníka nebo jiného zaměstnance státního zastupitelství.

Kdy službu řešit

V případě potřeby, a to bez zbytečného odkladu.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

V případě stížnosti učiněné ústně do protokolu je potřeba mít u sebe doklad totožnosti a, pokud možno, též všechny relevantní důkazy, které máte k dispozici na podporu svých tvrzení (z povahy věci jde zejména o listinné důkazy).

V případě stížnosti učiněné písemně potřebujete volnou formou sepsat stížnost, ze které bude patrné, kdo ji činí (uveďte své jméno, datum narození a adresu trvalého bydliště, popř. název právnické osoby, IČO a adresu sídla), které věci se týká, jaké jsou důvody jejího podání a čeho se domáháte. Ke stížnosti připojte všechny relevantní důkazy, které máte k dispozici na podporu svých tvrzení.

Kde a jak službu řešit

Stížnost podávejte u toho, kdo je příslušný k jejímu vyřízení. Tj, stížnost podejte u vedoucího státního zástupce, který je nadřízen státnímu zástupci, zaměstnanci státního zastupitelství nebo vyššímu úředníkovi, proti němuž stížnost směřuje. Pokud stížnost směřuje proti nejvyššímu státnímu zástupci, podejte ji u ministra spravedlnosti.

Stížnost můžete učinit ústně do protokolu u státního zastupitelství, u něhož je činný vedoucí státní zástupce, který je příslušný k vyřízení stížnosti.

Stížnost v písemné podobě můžete podat k přepravě poštou, kdy adresátem je státní zastupitelství, u něhož je činný vedoucí státní zástupce, který je příslušný k vyřízení stížnosti.

Přehled státních zastupitelství a kontakty naleznete na webových stránkách státního zastupitelství.

Pokud stížnost směřujete proti nejvyššímu státnímu zástupci, můžete stížnost podat u Ministerstva spravedlnosti osobně na podatelně nebo podat k přepravě poštou.

V obou případech využijte adresu:

Ministerstvo spravedlnosti

Vyšehradská 424/16

128 01 Praha 2

Skutečnosti uvedené ve vaší stížnosti budou přešetřeny. Stížnost prošetřuje ten, kdo je příslušný k jejímu vyřízení. Vyžaduje-li to řádné prošetření stížnosti, vyslechne vás jako stěžovatele, dále též osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě požádá o vyjádření další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.

Pokud bude stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, bude vám v rámci vyrozumění o vyřízení stížnosti sděleno, jaká opatření byla přijata pro odstranění zjištěných závad.

Lhůta k vyřízení stížnosti je 2 měsíce a nelze ji překročit.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Ochrana veřejného zájmu, tak aby byl naplňován zájem společnosti na účinném prosazování práva a spravedlnosti.

Možnosti odvolání

Nejste-li spokojeni se způsobem vyřízení stížnosti, lze požádat o přezkoumání vyřízení stížnosti. K přezkoumání vyřízení stížnosti je příslušný vedoucí státní zástupce nadřízený vedoucímu státnímu zástupci, který stížnost vyřizoval (např. vyřizoval-li stížnost vrchní státní zástupce, je k přezkoumání vyřízení stížnosti příslušný nejvyšší státní zástupce).

Pokud stížnost vyřizoval nejvyšší státní zástupce, je k přezkoumání vyřízení stížnosti příslušný ministr spravedlnosti.

Legislativa

Sankce

V případě podání opakované stížnosti na nevhodné chování státních zástupců, vyšších úředníků a ostatních zaměstnanců státního zastupitelství, aniž byste v ní uvedli nové skutečnosti, bude opakovaná stížnost bez dalšího šetření založena a o této skutečnosti nebudete vyrozuměni.

Časté dotazy

Napište otázku.
Napište příslušnou odpověď.