Hlavní informace
Podle zákona o regulaci reklamy je cílem reklamy podpora podnikatelské činnosti, zejména podpora spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podpora poskytování služeb, propagace ochranné známky apod. Reklamu tak definuje zákon o regulaci reklamy především s ohledem na její účel (a možné ovlivnění spotřebitele u nabízeného zboží nebo služby).
Fyzická, podnikající fyzická a právnická osoba se dopustí přestupku tím, že šíří, zpracuje nebo zadá reklamu, která je v rozporu se zákonem o regulaci, resp. přímo použitelnými předpisy Evropské unie (např. u veterinárních léčivých přípravků), nebo poruší další povinnosti a zákazy stanovené zákonem o regulaci reklamy.
Zákon o regulaci reklamy zakazuje:
- reklamu zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy,
- reklamu, která je nekalou obchodní praktikou podle zvláštního právního předpisu; za takovou reklamu se nepovažuje umístění produktu v audiovizuálním díle nebo jiném zvukově obrazovém záznamu, splňuje-li podmínky stanovené jiným právním předpisem, tj. zákonem č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo zákonem č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání), ve znění pozdějších předpisů,
- šíření nevyžádané reklamy v listinné podobě, pokud adresáta obtěžuje; za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena,
- reklamu šířenou na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení zřízeného podle zvláštního právního předpisu, stanoví-li tak obec svým nařízením vydaným v přenesené působnosti,
- šíření anonymního oznámení týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování,
- reklamu na hazardní hru provozovanou bez základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry.
Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu. Reklama nesmí napadat politické přesvědčení.
Reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí.
Srovnávací reklama je přípustná za podmínek stanovených zákonem o regulaci reklamy a občanským zákoníkem. Srovnávací reklama na léčivé přípravky určené k podávání lidem, zdravotní služby, zdravotnické prostředky nebo na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro je při splnění podmínek stanovených občanským zákoníkem přípustná, je-li zaměřena na osoby oprávněné tyto léčivé přípravky, zdravotnické prostředky nebo diagnostické zdravotnické prostředky in vitro předepisovat nebo vydávat anebo tyto zdravotní služby poskytovat.
Pokud jde o osoby mladší 18 let, reklama nesmí:
- podporovat chování ohrožující jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj,
- využívat jejich zvláštní důvěry vůči jejich rodičům nebo zákonným zástupcům nebo jiným osobám,
- nevhodným způsobem je ukazovat v nebezpečných situacích.
Zvláštní regulaci má zákon o regulaci reklamy pro specifické druhy komodit/služeb, kterými jsou tabákové výrobky, elektronické cigarety, alkoholické nápoje, humánní léčivé přípravky, veterinární léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a diagnostické zdravotnické prostředky in vitro, potraviny a kojenecká výživa, medikovaná krmiva a meziprodukty, výrobky cílící na zdraví, přípravky na ochranu rostlin a pomocné prostředky, střelné zbraně a střelivo, dočasné užívaní ubytovacího zařízení a jiné rekreační služby, darování lidských tkání a buněk a činnosti v pohřebnictví.
Přestupky, kterých se dopustí fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby jsou projednávány ve správním řízení příslušnými dozorovými orgány.
Dozorovými orgány jsou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Státní ústav pro kontrolu léčiv, Ministerstvo zdravotnictví, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv, Úřad pro ochranu osobních údajů, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, celní úřady a krajské živnostenské úřady
Za přestupky fyzických osob lze uložit pokutu ve výši 100 000 Kč až 2 000 000 Kč.
Za přestupky právnických nebo podnikajících fyzických osob lze uložit pokutu ve výši 500 000 Kč až 5 000 000 Kč.
Týká se vás to pokud
- Jste fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba a dopustíte se přestupku při zadání, zpracování nebo šíření reklamy.
- Jste právnická nebo podnikající fyzická osoba a v rozporu se zákonem o regulaci reklamy nabízíte, slibujete nebo poskytujete dary nebo jiný prospěch, poskytujete bezplatně pohoštění a ubytování, vyžadujete nebo přijímáte v souvislosti s reklamou výhody, které jsou zákonem o regulaci reklamy zakázané nebo porušíte zákaz sponzorování.
- Jste odborník a vyžadujete nebo přijímáte výhody, které jsou zákonem o regulaci reklamy zakázané nebo jsou se zákonem o regulaci reklamy v rozporu.
Kdy službu řešit
None
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
None
Kde a jak službu řešit
None
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Projednávání přestupků na úseku zákona o regulaci reklamy přispívá k ochraně spotřebitelů a tržního prostředí.
Možnosti odvolání
None
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
None