Reklamace údajů při zjištění nesouladu v registru obyvatel

Hlavní informace

Registr obyvatel je jedním ze čtyř základních registrů České republiky, který slouží ke sdílení dat ve veřejné správě. Obsahuje údaje o občanech a cizincích s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území České republiky.

V registru obyvatel se vedou tyto údaje:

  • příjmení,
  • rodné příjmení,
  • jméno/jména,
  • pohlaví,
  • rodinný stav nebo registrované partnerství,
  • adresa místa pobytu,
  • doručovací adresa,
  • datum narození,
  • místo a okres/stát narození,
  • omezení svéprávnosti,
  • datum úmrtí,
  • místo a okres/stát úmrtí,
  • datum nabytí právní moci rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
  • státní občanství,
  • čísla a druhy identifikačních dokladů a datum skončení jejich platnosti,
  • typ a identifikátor datové schránky,
  • telefonní číslo,
  • adresa elektronické pošty,
  • kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis (sériové číslo, vydavatel a platnost).

V případě pochybností o správnosti evidovaného údaje v registru obyvatel, nebo v případě zjištění nesouladu, kdy údaj neodpovídá skutečnému stavu, máte právo tento konkrétní údaj reklamovat a požádat o jeho opravu nebo doplnění (výjimkou jsou nereferenční údaje).

Týká se vás to pokud

Jste občan nebo cizinec s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území České republiky starší 15 let, a máte pochybnosti o správnosti nebo úplnosti údajů evidovaných o vaší osobě v registru obyvatel.

O reklamaci údajů při zjištění nesouladu v registru obyvatel je dále oprávněn zažádat:

  • zmocněnec fyzické osoby starší 15 let, který jedná na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele,
  • zákonný zástupce, který jedná za osobu mladší 15 let,
  • člen domácnosti, který jedná na základě oprávnění k zastupování, jež bylo schváleno soudem,
  • opatrovník fyzické osoby, jejíž svéprávnost byla omezena.

Kdy službu řešit

Požádat o prověření údajů evidovaných o vaší osobě v registru obyvatel můžete kdykoli, kdy máte pochybnost o správnosti nebo úplnosti těchto údajů.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Při osobním podání musíte prokázat svoji totožnost identifikačním dokladem.

Žádost je dále možné zaslat poštou.

V takové žádosti uveďte:

  • vaše jméno a příjmení,
  • datum a místo narození,
  • číslo a druh identifikačního dokladu,
  • adresu místa pobytu, 
  • označení chybných referenčních údajů, které požadujete změnit (opravit/doplnit).

Kde a jak službu řešit

Osobně můžete o prověření správnosti údajů evidovaných o vaší osobě v registru obyvatel požádat na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT.

V případě občanů také u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v případě cizinců s povoleným pobytem na území České republiky u příslušného pracoviště odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra. Těmto úřadům je žádost možné zaslat rovněž poštou.

Prověření a zajištění správnosti údaje je provedeno bez zbytečného odkladu.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Bude ověřena správnost a úplnost údajů evidovaných o vaší osobě v registru obyvatel a při zjištění nesouladu bude údaj opraven nebo doplněn.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

Jak se dozvím o vyřízení mé žádosti?

O vyřízení vaší reklamace budete informován úřadem, který nesoulad prověřil. Správnost údajů prověřuje u občanů České republiky obecní úřad obce s rozšířenou působností, u cizinců příslušné pracoviště odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra.