Pomoc občanovi při mimořádné události v zahraničí

Hlavní informace

Poskytování pomoci občanům ČR, kteří se v zahraničí ocitli v nouzi, je jednou z důležitých činností, kterou zajišťují konzulární pracoviště zastupitelských úřadů ČR v zahraničí (dále jen „ZÚ“). Poskytováním pomoci se rozumí způsoby řešení situace občana ČR, který se ocitl v nouzi a jestliže není schopen řešit tuto situaci bez pomoci ZÚ.

ZÚ vám poskytne pomoc, pokud jste se v zahraničí ocitl v nouzi v důsledku mimořádné události. Například mimořádné události způsobené živelnou katastrofou či teroristickým útokem.

Za mimořádnou událost se považuje škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy a také havárie, které ohrožují život, zdraví a majetek občanů ČR a občanů států EU nalézajících se v přijímající zemi a jež vyžadují provedení bezpečnostních opatření a záchranných a likvidačních prací. V případě mimořádné události se občan České republiky bezprostředně řídí pokyny místních krizových složek (policie, armáda apod.).

Pomoc se poskytuje v závislosti na okolnostech každého konkrétního případu a objektivních možností ZÚ ji v krizových situacích mimořádné události poskytovat a současně jen v míře, kdy si nedokážete pomoci vlastními silami.

Pokud ZÚ odmítnete součinnost, nebude vám moci ZÚ pomoc účinně poskytnout.

Pomoc spočívá zejména ve:

  • zprostředkování komunikace v případě jazykové bariéry,
  • zprostředkování kontaktu na příslušnou instituci či společnost, například na zdravotní pojišťovnu, lékaře, policii, odtahovou službu, blízkou osobu pro převod finančních prostředků např. prostřednictvím Western Union,
  • poskytnutí informací nebo rady, ve zprostředkování kontaktu s příbuznými či známými, zjištění nejlevnějšího a nejrychlejšího způsobu zajištění návratu občana do ČR apod.

Další formou finanční pomoci je provedení tzv. doplňkového prodeje valut občanovi ze strany ZÚ, v rámci něhož vyplacení ekvivalentu vyplácené částky v cizí měně předchází potvrzené zaslání odpovídající sumy v Kč na účet Ministerstva zahraničních věcí ČR příbuznými či přáteli občana žádajícího o pomoc. V tomto případě je výše částky omezena pouze na sumu nutnou k zabezpečení dopravy občana do ČR a není možno ji použít např. na prodloužení pobytu v zahraničí.

Existují i další, výjimečně využívané, možnosti jako je např. poskytnutí půjčky ve zcela mimořádných případech, kdy nelze na základě konkrétních okolností postupovat jiným, standardním způsobem.

V případě mimořádné události připadá do úvahy též nezbytná bezprostřední finanční či materiální pomoc ze strany ZÚ v případě ohrožení vašeho života nebo zdraví.

V případě ztráty cestovního pasu či občanského průkazu pak může te pro návrat do ČR požádat o Vydání cestovního průkazu a náhradního cestovního dokladu Evropské unie.

Jste-li v nouzi můžete též požádat o to, aby ZÚ o vaší situaci vyrozuměl blízkou osobu, případně advokáta v ČR.

Občané registrovaní v systému DROZD jsou v případě mimořádné události v zemi registrace kontaktováni místně příslušným ZÚ formou textové zprávy (sms), případně e-mailem.

Konzulární ochrana nezastoupených občanů EU

Pokud ve třetí zemi nemá sídlo žádný ZÚ, můžete se obrátit na zastupitelský úřad jiného členského státu EU, který v dané zemi sídlo má, s výjimkou tzv. „honorárního konzulátu“ (konzulární úřad vedený honorárním konzulárním úředníkem). Naopak český ZÚ (nikoliv český honorární konzulát) může v obdobné situaci poskytnout tuto formu konzulární ochrany nezastoupenému občanovi jiného členského státu EU. Tento režim pro nezastoupené občany EU je v zásadě vždy podmíněn ověřením občanství a souhlasem ZÚ státu občanství.

Týká se vás to pokud

Jste se z důvodu mimořádné události se v zahraničí ocitnul v nouzi a nejste svou situaci schopen řešit vlastními silami.

Kdy službu řešit

Kdykoliv, co možná nejdříve, aby nezbytná pomoc byla účinná. Jste-li pro daný stát a časové období platně zaregistrováni v systému DROZD, sledujte funkčnost sms/e-mailu pro příjem zpráv. Případně kontaktujte ZÚ na pevnou linku.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

  • své osobní údaje k prověření totožnosti, ideálně doklad totožnosti
  • kontaktní spojení na vás nebo na osobu, v jejíž blízkosti se nacházíte
  • pokud chcete o své situaci vyrozumět své blízké či svého právního zástupce, pak také jejich kontaktní údaje
  • ověřitelné údaje o místě, kde se nacházíte a povahy nouze, nezbytné proto, aby vám ZÚ mohl zprostředkovat pomoc a vyhledal potřebné kontakty pro evakuaci, na místní orgány či služby, např. dopravce, pobočku Western Union pro převod peněž, nouzové ubytování, policii, apod.
Neposkytnutím pravdivých údajů a informací potřebných pro pomoc s řešením nouzové situace můžete ZÚ znemožnit vám pomoci (odmítnutí součinnosti klientem je zákonným důvodem pro neposkytnutí pomoci v nouzi).

Kde a jak službu řešit

Na doručování poštou při mimořádné události většinou nelze spoléhat, případně na takový postup není dost času. Je-li možné a nezbytné k této výjimečné formě konzulární ochrany zaslat zastupitelskému úřadu (ZÚ) nějakou dokumentaci poštou, může se tak učinit z ČR doručením na podatelnu Ministerstva zahraničích věcí nebo z ciziny přímo ZÚ. Vy jste v zahraničí, takže z ČR doručuje zpravidla váš právní zástupce či blízká osoba.

Pokud máte pro daný stát a časové období platnou registraci v systému DROZD je praktické to ZÚ zdůraznit.
Závazek k úhradě nákladů spojených s pomocí, pokud jej ZÚ u mimořádné události požaduje, musí být vždy opatřen vaším podpisem. Pokud jej nesepisujete osobně na ZÚ, tak podpisem ověřeným.

Seznam ZÚ najdete na internetové stránce ministerstva zahraničních věcí.

  • zvolíte „velvyslanectví“ nebo „generální konzulát“, nikoliv „honorární konzulát“
  • pokud je ve státě kromě velvyslanectví i generální konzulát a nejste si jisti, který ZÚ je místně příslušný, tak popis regionů či států (konzulární obvod) je u každého ZÚ uveden vedle nadpisu „konzulární působnost“
  • máte-li i nadále pochybnosti ohledně konzulárního obvodu, kontaktujte české velvyslanectví akreditované pro daný stát
Podatelna MZV ČR pro poštovní zásilky a e-podatelna pro datové zprávy a elektronickou komunikaci opatřenou zaručeným elektronickým podpisem jsou uvedeny na úřední desce MZV Ministerstva zahraničních věcí ČR. Na poštovní obálce adresované podatelně MZV nebo v záhlaví datové zprávy nezapomeňte uvést příslušný ZÚ, aby ji bylo možno správně doručit a vyřídit.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Díky pomoci zastupitelského úřadu se dostanete z oblasti mimořádné události nebo se v takové oblasti dostanete do bezpečného prostředí.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

Jakým dalším způsobem mohu být informován o aktuální situaci mimořádné události a o poskytování pomoci ze strany zastupitelského úřadu?

Zaregistrujte se v databázi cestovatelů DROZD. Pomocí této aplikace pak občan může dostávat sms a e-maily s aktuálními informacemi a případnými pokyny, co dělat v nastalé situaci mimořádné události.

Může zastupitelský úřad vystavit cestovní pas na počkání?

Cestovní pas nikoliv, to není možné ani v ČR, kde se navíc vydávají tzv. expresní pasy. Doručování hotových cestovních dokladů z obce vašeho trvalého pobytu v ČR na zastupitelském úřadě trvá dny až týdny podle vzdálenosti státu. Ale cestovní průkaz pro nouzový návrat do ČR na počkání obdržet na zastupitelském úřadě můžete. Stačí požádat o Vydání cestovního průkazu a náhradního cestovního dokladu Evropské unie