Podnět ombudsmanovi

Hlavní informace

Na veřejného ochránce práv (ombudsmana) se můžete obrátit, pokud si myslíte, že s vámi úřady nejednají správně. Zabýváme se postupem různých úřadů (ministerstev, stavebních úřadů, České správy sociálního zabezpečení), pokud vystupují jako orgány státní správy.

Pomůžeme vám, pokud je jednání úřadu v rozporu s právem, úřady jsou nečinné, nevstřícné, pomalé a neefektivní, anebo pokud vás diskriminují.

Naopak vám nemůžeme pomoci

  • s rozhodováním samosprávy obcí a měst (např. při přidělování obecních bytů, nakládání s majetkem obce, schvalování územních plánů apod.)
  • s rozhodovací činností soudů
  • s exekucí
  • s občanskoprávními věcmi (např. spory se sousedy, půjčky, kupní smlouvy, splácení dluhů aj.)
  • s pracovněprávními věcmi (uzavírání či ukončování pracovního poměru apod.)
  • s trestněprávními věcmi (např. pokud nesouhlasíte s uloženým trestem, zahájením/nezahájením trestního řízení či průběhem vyšetřování apod.)
  • když máte výhrady vůči nějakému zákonu, jednání poslanců, vládě nebo prezidentovi.

Týká se vás to pokud

  • Nesouhlasíte s rozhodnutím nebo postupem úřadu v České republice.
  • Úřad je nečinný – nevydal rozhodnutí nebo nezahájil řízení.
  • Úřad vás nepřizval jako účastníky řízení, i když měl.
  • Úřad nebo jeho zaměstnanci se k vám chovají špatně, např. jsou arogantní.

Obrátit se na nás můžete jako fyzická osoba, fyzická podnikající osoba nebo jako právnická osoba.

Úřad postupoval špatně při posuzování nároku na příspěvek na péči a přiznal vám ho jen v nejnižší možné míře, ačkoliv byste měli mít příspěvek vyšší.

Uřady nezohlednily, jak dlouho jste vážně nemocní, a proto jste dostávali menší invalidní důchod. 

Kdy službu řešit

Nemůžeme jednat za vás – napřed se musíte sami snažit problém řešit.

  • Nejprve se musíte obrátit na úřad a počkat na rozhodnutí.

  • Když s rozhodnutím nesouhlasíte, odvolejte se. Většinou to jde. Pohlídejte si přitom lhůty – později už náprava nemusí být možná.

  • Když je úřad nečinný, stěžujte si k jeho nadřízenému úřadu, aby zajistil nápravu.

  • Když se svou snahou problém řešit neuspějete, je čas obrátit se na ombudsmana.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Pokud podáváte podnět poštou nebo ho dáváte na podatelnu:

Podnět samotný musí obsahovat vaše jméno, příjmení a bydliště. Jste-li právnická osoba, sdělte název, sídlo a jméno osoby oprávněné za Vás jednat.

Popište:

  • co se ve věci stalo;
  • na který úřad či úřady si stěžujete. Můžete napsat i jméno a příjmení nebo popis úředníka, který s vámi jednal;
  • jak jste se pokusili svoji věc s úřadem vyřešit sami a s jakým výsledkem;
  • zda jste se v té samé věci obrátili i na jiné úřady či instituce nebo například na advokáta.

Formulář podnětu si můžete stáhnout na našem webu, pokud ho chcete využít. Pro inspiraci můžete využít vzor vyplněného podnětu. K vašemu podnětu přiložte související komunikaci s úřadem, proti kterému podnět směřuje. Pokud bylo ve věci vydáno nějaké rozhodnutí, přiložte jeho originál nebo kopii. Pokud se na ombudsmana obracíte za někoho jiného, musíte doložit písemnou plnou moc. Nemusí být úředně ověřená.

Podnět můžete podat také v Braillově písmu nebo v českém znakovém jazyce.

Pokud podáváte podnět osobně:

Podnět můžete sepsat do protokolu. S sebou přineste komunikaci s úřadem, proti kterému podnět směřuje. Pokud bylo ve věci vydáno nějaké rozhodnutí, přiložte jeho originál nebo kopii.

Ombudsman nemůže poskytovat právní poradentství. Osobní příjem slouží k příjmu podnětů.

Kde a jak službu řešit

  • Pokud nám chcete podat podnět osobně, můžete to udělat každý všední den mezi 8 a 16 hodinou v Kanceláři veřejného ochránce práv na adrese Údolní 39, 602 00, Brno. To, jak se k nám dostanete, zjistíte v sekci Kde nás najdete? na našem webu. Můžete si stáhnout formulář a už vyplněný ho přinést na podatelnu, nebo vám pomůžeme podnět na místě sepsat a podat.

  • Pokud chcete podnět zaslat poštou, můžete ho zaslat na adresu

Kancelář veřejného ochránce práv

Údolní 39

602 00 Brno

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Pokud to bude možné, úřad napraví svá pochybení ve vaší věci, například vydá rozhodnutí, nebo vám přizná dávku, na kterou máte nárok. Zároveň se úřad vyvaruje podobných problémů v budoucnu a pokud to bude vhodné, upraví své zavedené postupy. To povede ke zlepšení fungování veřejné správy.

Možnosti odvolání

Pokud nejste spokojeni s vyřízením vašeho podnětu, můžete své výhrady sdělit ombudsmanovi v rámci vašeho spisu.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None