Oznámení nesrovnalosti v Evidenci skutečných majitelů povinnými osobami

Hlavní informace

Orgány veřejné moci a povinné osoby mají oznamovací povinnost v případě detekce nesrovnalostí mezi zápisem v Evidenci skutečných majitelů (dále jen "ESM") a skutečným stavem. Oznámení vychází z toho, že se oznamovatel důvodně domnívá, že objevil nesrovnalost. Oznamovatel své zjištění musí soudu doložit relevantními dokumenty, typicky osvědčujícími neaktuálnost či neúplnost zapsaných údajů. Bude-li však spočívat nesrovnalost v absenci jakýchkoli údajů v evidenci, logicky ji nebude třeba osvědčovat.

Oznámení se činí příslušnému soudu.

Povinnost učinit oznámení ze strany orgánu veřejné moci se týká těch nesrovnalostí, které byly zjištěny v rámci výkonu agendy příslušného orgánu veřejné moci. Orgán veřejné moci tak nemá sloužit jako aktivní vyšetřovatel nesrovnalostí. Oznámení se také neprovede, byla-li by jím ohrožena činnost orgánu veřejné moci. Typicky například nemusí policejní orgán považovat ve vztahu k jím prováděnému prověřování za účelné, aby evidující osoba získala, byť i jen nepřímou indicii o tom, že se o její aktivity státní orgány zajímají.

Požadavky na povinné osoby jsou jiné. Na rozdíl od orgánů veřejné moci má povinná osoba primárně nesrovnalost nejprve řešit přímo s klientem, tedy evidující osobou.

Povinná osoba řeší ty nesrovnalosti, které shledá při provádění identifikace nebo kontroly klienta. Jde o nesrovnalosti v zápisu klienta v evidenci. Zpravidla tedy údaje v evidenci nebudou úplné nebo nebudou v souladu s informacemi, které má povinná osoba z jiného zdroje (např. přímo od klienta nebo z údajů ve veřejném rejstříku nebo jiném obdobném registru).

Povinná osoba na nesrovnalost nejprve klienta upozorní, přičemž mu sdělí, v čem nesrovnalost spatřuje. Ve většině případů bude současně účelné klientovi umožnit se k nesrovnalosti vyjádřit. Klient se následně může pokusit povinné osobě vysvětlit, proč považuje zápis v evidenci za správný, případně nesrovnalost uzná a iniciuje změnu zapsaných údajů v evidenci. Klient by měl na upozornění povinné osoby reagovat. Měl by tedy ideálně povinnou osobu notifikovat o tom, že již činí kroky k nápravě (podání návrhu soudu či žádosti notáři).

Klient má nesrovnalost řešit bez zbytečného odkladu. Pro odstranění nesrovnalosti musí zajistit zápis nových údajů, což bude zpravidla trvat několik dní (zápis prostřednictvím notáře je přitom zásadně rychlejší). Žádá-li si odstranění nesrovnalosti déle času kvůli čekání na součinnost relevantních osob, je vhodné, aby klient o této skutečnosti, případně o jejích důvodech povinnou osobou vyrozuměl. Povinná osoba s ohledem na informace sdělované od klienta v přiměřené lhůtě ověří, zda došlo v evidenci k opravě. Pokud však klient nesrovnalost relativně rychle nevyvrátí nebo neodstraní, musí povinná osoba nesrovnalost oznámit příslušnému soudu. Ten může přistoupit k zahájení řízení o nesrovnalosti.

Ve věci vyrozumění povinné osoby o prodlení odstranění nesrovnalosti je relevantní osobou myšlen:

  • skutečný majitel,
  • koncový příjemce,
  • osoba s koncovým vlivem
  • osoba, jejímž prostřednictvím může koncový příjemce získávat prospěch nebo
  • osoba s koncovým vlivem.

Týká se vás to pokud

Jste orgánem veřejné moci nebo povinnou osobou.

Kdy službu řešit

Oznámení o nesrovnalosti se činí neprodleně potom co během výkonu své činnosti zjistíte, že zápis v ESM neodpovídá zjištění, která z vaší činnosti vzešla najevo.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Oznamovatel musí soudu doložit tvrzenou nesrovnalost relevantními dokumenty.

Kde a jak službu řešit

Z povahy věci, jakož i z obsahových náležitostí oznámení, plyne, že oznámení má být v písemné formě. Lze jej doručit poštou, nebo osobně. Z oznámení má být zřejmé, kdo jej činí.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Zajištění úplnosti údajů uvedených v evidenci skutečných majitelů.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None