Invalidní důchod – žádost vyřizuje orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra

Hlavní informace

Invalidní důchod je dávkou důchodového pojištění sloužící k finanční podpoře osob, jejichž nepříznivý zdravotní stav jim dlouhodobě znemožňuje plnohodnotné pracovní zapojení. K vyřízení žádosti o invalidní důchod je příslušný orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra, jste-li příslušníkem Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace (dále jen „příslušník ozbrojených sil“), který v době služby nebo nejpozději do dvou roků od jejího skončení splnil podmínky nároku na invalidní důchod anebo se stal invalidním následkem úrazu nebo onemocnění vzniklých při výkonu služby nebo v přímé souvislosti s ním, a dále pokud jste

  1. byl příslušníkem ozbrojených sil po dobu alespoň 20 let,
  2. byl příslušníkem ozbrojených sil, ke dni 31. 12. 1992 byl ve služebním poměru a k tomuto dni konal službu alespoň po dobu 15 let,
  3. byl příslušníkem jednoho z výše uvedených bezpečnostních sborů a alespoň ke dni předcházejícímu dni vzniku nároku na důchod pobíral výsluhový příspěvek nebo příspěvek za službu,
  4. osobou, která konala/koná službu v uvedených zpravodajských službách,
  5. osobou, které je nebo byla poskytována zvláštní ochrana a pomoc.

Týká se vás to pokud

Jste pojištěnec, který je/byl příslušníkem ozbrojených sil, nedosáhl věku 65 let a stal se:

invalidním v některém ze tří stupňů invalidity, a zároveň získal potřebnou dobu důchodového pojištění

invalidním následkem pracovního (služebního) úrazu

 Nárok na invalidní důchod nevznikne, splnil-li jste ke dni vzniku invalidity podmínky nároku na řádný starobní důchod nebo pokud vám byl přiznán předčasný starobní důchod a již jste dosáhl svého důchodového věku.

Invalidita

Skutečnost, zda a v jakém stupni jste invalidní, posuzuje lékař posudkové služby okresní správy sociálního zabezpečení (Pražské správy sociálního zabezpečení, Městské správy sociálního zabezpečení Brno). Invalidita je dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav podmíněný poklesem pracovní schopnosti nejméně o 35 %, tzn., že vaše schopnost vykonávat výdělečnou činnost poklesla v důsledku omezení tělesných, smyslových a duševních schopností nejméně o 35 % v porovnání se stavem, který u vás byl před vznikem dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.

Existují tři stupně invalidity:

  • I. stupeň invalidity – pokles pracovní schopnosti o 35 % až 49 %
  • II. stupeň invalidity – pokles pracovní schopnosti o 50 % až 69 %
  • III. stupeň invalidity – pokles pracovní schopnosti o 70 % a více

Potřebná doba pojištění

Potřebná doba pojištění se zjišťuje z období před vznikem invalidity a její délka je odvislá od věku pojištěnce:

Věk pojištěnce

Potřebná doba pojištění včetně náhradních dob

do 20 let

méně než 1 rok pojištění (tj. stačí i jeden den)

od 20 do 22 let

                                  1 rok

od 22 do 24 let

                                   2 roky

od 24 do 26 let

                                   3 roky

od 26 do 28 let

                                   4 roky

od 28 let

                                   5 roků

• U osob ve věku nad 28 let se potřebná doba pojištění zjišťuje z posledních 10 roků před vznikem invalidity; v těchto případech se podmínka potřebné doby pojištění považuje za splněnou též, byla-li získána v kterémkoliv období 10 roků dokončeném po vzniku invalidity.

• U osob starších 38 let se podmínka potřebné doby pojištění považuje za splněnou též, získala-li tato osoba 10 roků pojištění v období posledních 20 roků před vznikem invalidity.

Získání potřebné doby pojištění se nevyžaduje v případě invalidity vzniklé následkem pracovního (služebního) úrazu nebo nemoci z povolání.

Vedle invalidního důchodu pro invaliditu prvního, druhého či třetího stupně existuje ještě tzv. „invalidní důchod z mládí", na nějž má nárok osoba, která:

1. dosáhla alespoň 18 let věku,

2. má trvalý pobyt na území České republiky,

3. je invalidní ve třetím stupni, přičemž invalidita vznikla před dosažením 18 let věku a

4. nebyla účastna pojištění po potřebnou dobu.

Kdy službu řešit

Žádost o invalidní důchod můžete podat osobně kdykoli (nejlépe po konzultaci s ošetřujícím lékařem), jestliže vám váš zdravotní stav dlouhodobě neumožňuje se plnohodnotně zapojit do pracovního procesu. Invalidní důchod lze přiznat nejdříve ode dne vzniku invalidity stanovené posudkovým lékařem.

 O přiznání důchodu můžete požádat i zpětně, avšak bude vám doplacen maximálně pět let zpětně ode dne uplatnění žádosti o důchod.
Žádost o invalidní důchod byla uplatněna dne 2. 5. 2020. Datum vzniku invalidity bylo posudkovým lékařem stanoveno zpětně na 13. 2. 2014. Orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra přizná důchod ode dne 13. 2. 2014, avšak doplatí ho pouze pět let zpětně ode dne podání žádosti o důchod, tj. ode dne 2.  5. 2015.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Při podání žádosti o invalidní důchod musíte předložit originály, popřípadě úředně ověřené kopie, následujících dokladů:

  • občanský průkaz,
  • doklady o studiu či vyučení (např. vysvědčení ze střední školy, výuční list, index, diplom, potvrzení školy),
  • doklady o době výkonu vojenské služby,
  • doklady prokazující výchovu dětí či péči o ně (např. rodné listy dětí, rozsudek o osvojení či svěření dítěte do péče),
  • doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách pojištění, které orgán rozhodující o dávce nemá ve své evidenci,
  • pokud bude důchod vyplácen na účet, potom tiskopis se žádostí o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v České republice či poukazem na účet manžela či manželky v České republice (popřípadě tiskopis se žádostí osoby žijící mimo území České republiky R o výplatu důchodu na účet vedený u zahraniční banky či vedený u banky v České republice),
  • potvrzení zaměstnavatele o výši vyplacených náhrad, pokud pobíráte/pobíral jste náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz či nemoc z povolání.
V případě, že žádáte o důchod nejen z České republiky, ale i z jiného členského státu Evropské unie nebo ze státu, se kterým Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení, doporučujeme k žádosti připojit i doklady o době zaměstnání/pojištění v cizině, pokud je máte k dispozici. Není však nutné předložit potvrzení příslušné zahraniční důchodové instituce o získané době pojištění v daném státě. Toto potvrzení si orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra vyžádá od této instituce sám.
Přehled států, s nimiž Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení, najdete na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Kde a jak službu řešit

1. krok

Žádost o invalidní důchod musíte jako osoba, která je/byla příslušníkem ozbrojených sil, uplatnit osobně (popřípadě na základě udělené plné moci prostřednictvím svého zástupce) u útvaru bezpečnostního sboru, v němž konáte nebo jste naposledy konal službu. Žádost s vámi sepíše k tomu pověřený pracovník odboru personálního. 


 

 Za osobu, která není schopna podat žádost sama vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, mohou na základě potvrzení lékaře o jejím zdravotním stavu podat žádost její rodinní příslušníci, pokud s tím vyjádří svůj souhlas.
1. krok

Na základě podané žádosti dojde k zahájení procesu posuzování vaší invalidity. Posuzování provádí příslušná okresní správa sociálního zabezpečení posudkovým lékařem. Mezi podklady, na základě nichž lékař invaliditu posuzuje, patří:
• podklady o vašem zdravotním stavu zpracované a poskytnuté vaším ošetřujícím lékařem
• vámi předložené lékařské zprávy a nálezy, kterými disponujete a považujete je za významné
• tzv. profesní dotazník s informacemi o vaší kvalifikaci a době a druhu vykonávaných výdělečných činností, který vám k vyplnění zašle příslušná správa sociálního zabezpečení

Samotné posouzení invalidity prováděné posudkovým lékařem probíhá povětšinou ve vaší nepřítomnosti na základě všech výše uvedených lékařských zpráv a dokladů. Jsou-li však doložené podklady k posouzení nedostatečné, budete vyzván k dostavení se k posudkovému lékaři, který následně posoudí váš zdravotní stav ve vaší přítomnosti.

Výsledkem procesu posouzení invalidity je posudkovým lékařem vyhotovený posudek o invaliditě, který vám bude zaslán do 7 dnů od jeho vypracování.

1. krok

Posudek o invaliditě posudkový lékař postoupí prostřednictvím bezpečnostního útvaru, který žádost o důchod sepsal, orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra, neboť ten je kompetentní k rozhodování o nároku na důchod a jeho výši u příslušníků ozbrojených sil. Lhůta pro vyřízení činí 90 dnů. Tato lhůta se však může prodloužit o dobu, po kterou jsou došetřovány skutečnosti, které jsou rozhodné pro nárok na důchodu, jeho výši či výplatu a Ministerstvo vnitra je nemá ve své evidenci (např. nedoložená chybějící doba pojištění v České republice, doba zaměstnání/pojištění v cizině).

4. krok

 Nedisponuje-li orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra skutečnostmi, které jsou rozhodné pro nárok na důchod, jeho výši či výplatu, můžete být vyzván (stejně tak jako zaměstnavatel či cizí nositel pojištění) k jejich předložení. Povinností je vyhovět této výzvě do 8 dnů ode dne jejího doručení. Doložení či osvědčení těchto skutečností můžete učinit buďto osobně u orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra, nám. Hrdinů 3, Praha 4 nebo zasláním poštou přímo na adresu Ministerstva vnitra, orgánu sociálního zabezpečení, P.O. BOX 122, 140 21 Praha 4 anebo zasláním datovou zprávou do datové schránky Ministerstva vnitra ID: 6bnaawp či e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem na adresu elektronické podatelny osz@mvcr.cz.

5. krok

Jakmile má orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra všechny potřebné doklady, rozhodne o žádosti o invalidní důchod. Pokud splníte podmínky nároku, zašle vám orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra písemné rozhodnutí o přiznání důchodu, ve kterém uvede, od jakého data byl důchod přiznán a v jaké výši. Pokud podmínky nároku nesplníte, orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra Vám zašle písemné rozhodnutí o zamítnutí žádosti o invalidní důchod, ve kterém uvede důvody zamítnutí žádosti.

6. krok

Pokud byl invalidní důchod přiznán, bude ho orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra vyplácet ve výplatním termínu (11. den v kalendářním měsíci) způsobem, který jste si zvolil při podání žádosti o důchod.

Kolik budete platit

Podání uskutečněné poštou je zpoplatněnou dle platného ceníku České pošty či zahraniční poštovní společnosti. Úkony provedené osobně zpoplatněny nejsou.

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Pojištěnci, jehož schopnost vykonávat výdělečnou činnost poklesla v důsledku dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu alespoň o 35 %, se začne vyplácet finanční podpora ve formě invalidního důchodu a to:

  • od data vzniku invalidity stanoveného posudkovým lékařem, popřípadě ode dne následujícího po dni ukončení výplaty nemocenského, pokud jsou k příslušnému datu splněny podmínky nároku na tento důchod a na jeho výplatu,
  • do data zániku invalidity, tzn. že je při kontrolní lékařské prohlídce zjištěno, že se u pojištěnce nadále nejedná ani o invaliditu prvního stupně; nebo dosažením věku 65 let (přeměna invalidního důchodu na starobní).

Možnosti odvolání

V případě, že nejste spokojení s rozhodnutím o vaší žádosti, můžete podat ve lhůtě do 30 dnů od data doručení námitky u orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra. O námitkách rozhodne ředitel odboru sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra. V případě neúspěšného námitkového řízení lze podat správní žalobu u krajského soudu podle místa bydliště (v Praze u Městského soudu).

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None