Hlavní informace
Zaměstnavatelům zaměstnávajícím více než 25 zaměstnanců v pracovním poměru je podle zákona o zaměstnanosti uložena povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením (OZP) ve výši 4% povinného podílu na celkovém počtu jejich zaměstnanců.
Existují 3 způsoby plnění tohoto povinného podílu zaměstnávání OZP:
- zaměstnáváním OZP v pracovním poměru
- odebíráním výrobků nebo služeb a zadáváním zakázek od dodavatelů náhradního plnění
- odvod finančních prostředků do státního rozpočtu
Pokud zaměstnavatel řeší uvedenou povinnost odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením (tzv. náhradním plněním), může využívat službu Evidence náhradního plnění, která mu poskytuje průběžnou informaci o odebraném náhradním plnění.
Týká se vás to pokud
Zaměstnáváte více než 25 zaměstnanců a chcete plnit povinný podíl zaměstnávání osob se zdravotním postižením formou náhradního plnění.
Kdy službu řešit
Odběratel může doklady ověřit vždy pouze za aktuální rok anebo do 15. 2. i za předchozí rok.
Dodavatel může zadat doklad do elektronické evidence až do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
None
Kde a jak službu řešit
None
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Nahlížení na doklady/faktury k tzv. náhradnímu plnění vám jako odběrateli umožňuje předběžné ověření uznatelnosti a kontrole.
Možnosti odvolání
None
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
Dotaz z pohledu odběratele náhradního plnění – Jak se dozvím, že dodavatel uvedl údaje o mnou odebraném náhradním plnění do evidence?
Odběratel bude informován o jeho zaevidování automaticky generovaným e-mailem, který sdělil dodavateli nebo který sám uvedl v aplikaci. V e-mailu je odkaz na aplikaci ENP. Odběratel se může do aplikace přihlásit a doklad zkontrolovat.
Naše firma je rozvětvená do více závodů, spolupracují s různými dodavateli náhradního plnění, faktury by z naší firmy odběratelům potvrzovali různí lidé (resp. budou mít zadány u dodavatelů různé potvrzovací e-maily). Mohu mít jako zodpovědná osoba přístup do portálu ENP k nahlížení na jednotlivé dodávky od dodavatelů?
Ano. Nejjednodušší způsob je, že se můžete přihlašovat jako pověřená osoba přes datovou schránku Vaší firmy. Další možností je, že vlastník daného odběratele Vás určí jako pověřenou osobu přímo v aplikaci ENP. Poté je nutné se do aplikace přihlásit autentizovaným způsobem na IČO nebo RČ, které bylo u pověřené osoby vlastníkem uvedeno.
Bude stanovena doba, do kdy nejpozději musí odběratel potvrdit, že souhlasí/nesouhlasí s vložením dokladu do ENP?
Lhůta pro potvrzení dokladu není stanovena. Odběratel však může doklady ověřit vždy pouze za aktuální rok anebo do 15. 2. i za předchozí rok.
Přišlo mi duplicitní potvrzení k dokladu, mám ji opětovně potvrdit?
Pokud byl doklad editován či změněn po potvrzení, je znovu zasílána žádost o potvrzení dokladu. Potvrďte jej znovu.
Je možné spravovat doklady několika odběratelům pod jedním přihlášením?
Ano, je ale nutné, aby tato osoba byla vlastníkem označena jako pověřená osoba.