Hlavní informace
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (dále též "ADR") nabízí spotřebitelům rychlý a dostupný způsob řešení sporů s podnikateli. Česká obchodní inspekce rozhoduje spotřebitelské spory, k nimž není příslušný jiný subjekt (jako je Energetický regulační úřad, Finanční arbitr, Český telekomunikační úřad).
V rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů můžete řešit spory z kupních smluv a smluv o poskytování služeb. Česká obchodní inspekce řeší nejčastěji otázky spojené s reklamacemi spotřebního zboží, nedodání zboží či nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy, spory související s plněním smluv o dílo či o nejrůznějších službách, reklamace přepravy, zájezdů apod.
Podmínkou je, že se vám spor s prodávajícím nepodařilo vyřešit přímo a neuplynula lhůta 1 roku ode dne, kdy jste své právo u prodávajícího uplatnili poprvé.
Týká se vás to pokud
Máte spotřebitelský spor s prodávajícím, který se vám nepodařilo vyřešit dohodou a nechcete se kvůli tomu obracet na soud.
Kdy službu řešit
Službu je můžete řešit kdykoliv.
Nicméně návrh na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu můžete podat u České obchodní inspekce nejpozději do 1 roku ode dne, kdy jste své právo v této věci uplatnili u prodávajícího poprvé.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
Návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kde popíšete:
- koho a čeho se daný spor týká,
- čeho se domáháte,
- datum, kdy jste uplatnili své právo, které je předmětem sporu, u prodávajícího poprvé.
Dále v návrhu uveďte:
- prohlášení, že ve věci nerozhodl soud, nebyl vydán rozhodčí nález a nebyla uzavřena dohoda stran v rámci mimosoudního řešení spotřebitelského sporu a ani nebylo zahájeno řízení před soudem, rozhodčí řízení nebo mimosoudní řešení spotřebitelského sporu podle tohoto zákona,
- datum a váš podpis.
K návrhu dále přiložte:
- doklad o tom, že se vám nepodařilo spor vyřešit s druhou stranou přímo,
- další dokumenty, pokud je máte k dispozici,
- plnou moc, jste-li zastoupeni na základě plné moci.
Kde a jak službu řešit
Návrh můžete zaslat poštou České obchodní inspekci nebo podat osobně na adrese:
Česká obchodní inspekce
Návrh označte jako "návrh na rozhodnutí spotřebitelského sporu".
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Pomocí mimosoudního řešení spotřebitelských sporů můžete hájit svá spotřebitelská práva způsobem, který je rychlejší a méně nákladný než soudní řízení.
Možnosti odvolání
V případě mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nelze podat odvolání podle správního řádu, nicméně proti postupu České obchodní inspekce můžete podat stížnost podle § 175 správního řádu.
Legislativa
Sankce
Česká obchodní inspekce může uložit prodávajícímu pokutu až do výše 1 000 000 Kč, pokud neinformuje spotřebitele o možnosti využít mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, případně pokud v rámci řešení sporu neposkytuje potřebnou součinnost.
Časté dotazy
None