Na problematické chování dotyčné finanční instituce můžete upozornit Českou národní banku, která dohlíží nad finančním trhem. Ta sice nemá pravomoc řešit soukromoprávní spory, může ale Váš podnět zohlednit při výkonu dohledu.
Na co si můžete například stěžovat?
- Na to, že vám finanční instituce poskytla chybné údaje o svých službách a produktech nebo vám slíbila něco, co nesplnila
- Na to, že finanční instituce nemá patřičnou licenci nebo oprávnění od České národní banky a poskytuje tedy služby nelegálně (prověřit to můžete v této databázi)
- Na to, že podle vás finanční instituce porušuje zákon a poškozuje práva spotřebitelů
Kde řešit a co budete potřebovat
Jakákoliv stížnost by měla po obsahové stránce poskytovat dostatečné informace ohledně spatřovaného nesprávného či jinak nevhodného jednání ze strany finanční instituce nebo jejich zástupců, zejména nezapomeňte uvést:
- Vaše jméno, příjmení
- Popis, čeho se stížnost týká – pokuste se uvést všechny detaily, které mohou pomoci k řádnému prošetření
- Vyjádření, čeho se stížností domáháte, co navrhujete
Informace o tom, kam a jak stížnost konkrétní finanční instituci zaslat si musíte najít na jejich webových stránkách.
Pokud Vaše stížnost směřuje České národní bance, pak ji můžete doručit:
Česká národní banka
Na Příkopě 864/28
115 03 Praha 1
Důležité termíny
Lhůta pro vyřízení podání zaslaného České národní bance je 30 dnů ode dne jeho doručení. Česká národní banka vás však z důvodu mlčenlivosti nemůže informovat o tom, jaká opatření konkrétně přijala.
Na co si dát pozor
Česká národní banka nevyřizuje anonymní stížnosti, opakované stížnosti, které neuvádějí nové skutečnosti, a jinak nestandardní stížnosti, např. nesrozumitelného nebo zmatečného obsahu, obsahující vulgární výrazy nebo zaslané pouze na vědomí.
Další možnosti řešení
Na internetových stránkách České národní banky se můžete seznámit s dalšími možnostmi řešení Vašeho problému s finanční instituci, konkrétně se můžete také obrátit na subjekt pověřený mimosoudním řešením sporu, nebo soud. Bližší informace jsou k dispozici na stránkách České národní banky v článku Stížnosti na finanční instituce.
Zkontrolováno u: Česká národní banky
V případě dotazů můžete Českou národní banku kontaktovat prostřednictvím tohoto formuláře.