Přijetí daru

Pokud jste se rozhodli přijmout darem hmotné i nehmotné věci, movitý i nemovitý majetek, měli byste si dát pozor na několik pravidel, která se k přijetí daru vztahují.

Darovací smlouva

Darováním dochází ke vzniku tzv. darovací smlouvy, která může mít písemnou i ústní formu. Darovací smlouva je nejen projevem vůle dárce darovat, ale také projevem vaší vůle jako obdarovaného dar přijmout. Pokud tedy dar přijmout nechcete, není možné, aby vám dárce věc daroval. 

V některých případech zákon přímo vyžaduje, aby měla darovací smlouva písemnou podobu.Jedná se o situaci, kdy je darovaná věc zapsaná do veřejného seznamu, tj. např. do katastru nemovitostí, rejstříku patentůprůmyslových vzorůochranných známek apod. Pokud vám tedy někdo bude chtít darovat např. nemovitost, trvejte na písemné podobě darovací smlouvy. 

Darovací smlouva musí mít písemnou podobu také tehdy, pokud vám dárce dar neodevzdá zároveň s projevem vůle darovat (např. věc ještě nemá k dispozici), nebo když vy v dané chvíli nechcete nebo nemůžete dar přijmout. 

Kde řešit a co budete potřebovat

V případě, kdy vzniká písemná darovací smlouva, dbejte jako obdarovaný na to, aby byla ve smlouvě uvedena jména, adresy, rodná čísla (či data narození) vaše i dárce. Smlouva musí obsahovat také podrobný popis darované věci (např. v případě nemovitosti je nutné uvést číslo popisné, parcelní číslo, katastrální území apod.), datum a podpisy zúčastněných.  

V případě, že darovací smlouvu sepisujete s dárcem sami, doporučuje se nechat podpisy na smlouvě úředně ověřit, tj. podepsat darovací smlouvu na jakékoliv pobočce CzechPoint, u notáře, apod.

Poplatky 

V případě ověření pravosti podpisů se hradí 30 Kč za každý ověřený podpis. 

V případě, že budete darovací smlouvu sepisovat u notáře či právního zástupce, je nutné počítat také s jejich odměnou. 

Zkontrolováno u: Ministerstvo spravedlnosti

Kontakt pro dotazy veřejnosti: ot@msp.justice.cz 

Daň z příjmu fyzických osob

Jakmile dar přijmete (bez ohledu na to, o jaký dar se jedná – finanční dar, dům, pozemky, auto atd.), musíte věnovat pozornost také daním.  

V současné době jsou dary nepodnikajícím fyzickým osobám zahrnuty pod daň z příjmů fyzických osob jako bezúplatný příjem a jsou v následujícím roce daněny stejnou sazbou jako ostatní příjmy, pokud nejsou od daně z příjmů osvobozeny. 

Od daně z příjmů jsou osvobozené dary, jejichž hodnota od jednoho dárce nepřesáhne částku 50 000 Kč za rok (zdaňovací období) bez ohledu na to, kdo je dárcem.

Bez ohledu na výši daru jsou vždy od daně z příjmů osvobozeny také dary: 

  • od vašeho příbuzného v linii přímé a linii vedlejší, tedy dary od rodičů, prarodičů, dětí, vnoučat, manžela, sourozence, strýce, tety, synovce nebo neteře, manžela dítěte, dítěte manžela, rodiče manžela nebo manžela rodičů,
  • od osob, se kterými jste před získáním daru žili alespoň rok ve společné domácnosti, a z tohoto důvodu pečovali o domácnost nebo byli výživou odkázáni na tuto osobu, 
  • ze svěřenského fondu z majetku, který byl do svěřenského fondu vyčleněn osobou uvedenou prvních dvou bodech nebo přímo vámi. 

Osvobozené dary nad 5 milionů Kč sice nepodléhají dani, ale musíte jejich přijetí oznámit příslušnému finančnímu úřadu. Limit se posuzuje u každého příjmu (daru) zvlášť.

Kde řešit a co budete potřebovat

Pokud jste přijali dar, který je od daně osvobozen a jeho hodnota není vyšší než 5 milionů Kč, daňové přiznání k dani z příjmů ani oznámení o přijetí daru nepodáváte. 

Pokud je hodnota daru 5 milionů Kč přesáhla, musíte jeho přijetí příslušnému finančnímu úřadu oznámit. Oznámení o osvobozených příjmech nad 5 milionů nemá předepsaný tiskopis, můžete však využít nepovinný tiskopis, zveřejněný na internetových stránkách Finanční správy ČR v sekci Daňové tiskopisy. Oznámení musí obsahovat údaje o výši příjmu, popis okolností nabytí příjmu (v tomto případě, že byl darován) a datum, kdy příjem vznikl. Pokud osvobozený příjem plyne do společného jmění manželů, nemusí oznamovací povinnost plnit oba manželé. Postačí, když Oznámení vůči správci daně učiní jeden z nich. Oznámení můžete podat elektronicky (datovou zprávou nebo prostřednictvím Daňového portálu jako přílohu obecné písemnosti), v listinné podobě (osobně nebo poštou), anebo ústně do protokolu.

Pokud jste přijali dar, který není od daně osvobozen, uvedete výši příjmů (hodnotu daru) mezi ostatní příjmy do Přílohy č. 2 daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Do daňového přiznání k dani z příjmů zahrnete jen dary z předchozího roku, které nejsou od daně osvobozené. K vyplnění můžete využít elektronický formulář dostupný na Daňovém portálu Finanční správy ČR v aplikaci „Elektronická podání pro Finanční správu“ nebo „Online finanční úřad“. Formulář můžete odeslat přímo prostřednictvím portálu, datovou schránkou nebo můžete formulář vytisknout a na finanční úřad jej donést nebo zaslat. Listinné formuláře jsou k dispozici i na všech územních pracovištích finančních úřadů. Pro přihlášení do „Online finančního úřadu“ můžete využít služby Identity občana, přihlašovací údaje do datové schránky, popř. přístupové údaje vydávané Finanční správou ČR.

Důležité termíny

Termín pro podání Oznámení o osvobozených příjmech, je totožný s termínem pro podání daňového přiznání, nicméně lze jej podat již v daném zdaňovacím období (není nutné čekat na konec roku, pokud byste obdrželi v daném zdaňovacím období další příjem splňující uvedená kritéria, podáte další oznámení). 

Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob musíte podat do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období (nejčastěji je zdaňovacím obdobím kalendářní rok, nicméně může být i odlišné). Základní lhůta pro podání daňového přiznání za uplynulé zdaňovací období, kterým je kalendářní rok, je tedy do 1. 4. následujícího kalendářního roku.  

V případě, že podáte daňové přiznání elektronicky, je lhůta čtyři měsíce po uplynutí zdaňovacího období. V případě zdaňovacího období, kterým je kalendářní rok, je tato lhůta do 1. 5. následujícího kalendářního roku

V případě, že daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob za vás podává daňový poradce nebo advokát, platí lhůta 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. V případě zdaňovacího období, kterým je kalendářní rok, je tato lhůta do 1. 7. následujícího kalendářního roku.

Zkontrolováno u: Generální finanční ředitelství

Kontakt pro dotazy veřejnosti: tiskove@fs.mfcr.cz

Další specifika nejčastějších darů

Nemovitost

V případě, že jste darem dostali nemovitost (tj. např. dům, byt, pozemek apod.), nepřechází na vás vlastnické právo k této nemovitosti ihned při podpisu darovací smlouvy, ale až vkladem do katastru nemovitostí

Návrh na vklad do katastru nemovitostí podejte ideálně vy i dárce společně, a to tomu katastrálnímu úřadu, v jehož územním obvodu se nachází darovaná nemovitost. Návrh na vklad se podává na stanoveném formuláři, darovací smlouva v písemné podobě s ověřenými podpisy účastníků musí být přílohou návrhu na vklad. Bližší informace k návrhu na vklad do katastru nemovitostí najdete na webových stránkách gov.cz

Za podání návrhu na vklad do katastru nemovitostí zaplatíte 2000 Kč. 

Po vkladu vlastnického práva do katastru nemovitostí budete muset podat také daňové přiznání k dani z nemovitých věcí (s výjimkou nemovitostí, které jsou od této daně osvobozeny). Bližší popis náležitostí daňového přiznání k dani nemovitých věcí najdete v návodu „Daň z nemovitých věcí“ (vložit odkaz). 

V případě, že vám byl darován pouze spoluvlastnický podíl na nějaké nemovitosti, musíte daňové přiznání k dani z nemovitých věcí podat pouze v případě, pokud nepřiznal jiný ze spoluvlastníků celou nemovitou věc jako společný zástupce. Pokud se na společném zástupci nedohodnete, podáte daňové přiznání každý zvlášť za svůj spoluvlastnický podíl na nemovitosti. 

Zkontrolováno u: Český úřad zeměměřický a katastrální

Kontakt pro dotazy veřejnosti: cuzk@cuzk.cz

Silniční vozidlo

V případě, že vám bylo darováno silniční vozidlo, nejčastěji auto, nebudou se vaše povinnosti lišit od situace, kdy jste si auto např. koupili. Budete tedy muset zažádat o tzv. zápis změny vlastníka silničního vozidla v registru silničních vozidel (tzv. přepis).  Auto je nutné na vás (obdarovaného) jako na nového vlastníka přepsat do 10 dnů ode dne, kdy jste vlastnické právo nabyli.

Předtím, než se ale vydáte na úřad auto přepsat, musíte vy nebo dárce navštívit stanici technické kontroly a zajistit tzv. evidenční kontrolu. Jejím cílem je porovnat opravdový stav vozidla s údaji v technickém průkazu vozidla. Po absolvování evidenční kontroly získáte tzv. protokol o evidenční kontrole, který musíte předložit při samotném přepisu na úřadě. Protokol o evidenční kontrole nesmí být při přepisu vozidla starší 30 dnů

Před přepisem auta se také s dárcem domluvte, k jakému datu ukončí své stávající povinné ručení k vozidlu a k jakému datu naopak vy novou smlouvu o povinném ručení uzavřete. Vozidlo nesmí být bez povinného ručení provozováno ani jeden den, zároveň byste neměli mít povinné ručení sjednané paralelně.   

Bližší informace k samotnému přepisu, tj. ke změně vlastníka silničního vozidla, najdete na webových stránkách gov.cz. Na úřad byste se měli dostavit vy i dárce ideálně společně, můžete ale jeden druhému udělit také plnou moc, která ale musí mít úředně ověřený podpis. Podpis na plné moci si můžete nechat ověřit na jakékoliv pobočce CzechPointu notáře, apod.

K přepisu budete potřebovat: 

  1. technický průkaz a osvědčení o registraci silničního vozidla,
  2. protokol o evidenční kontrole silničního vozidla,
  3. zelenou kartu vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, není-li silniční vozidlo vyřazené z provozu.

O změnu vlastníka vozidla můžete požádat na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností. Většinou se jedná o větší obce. Doporučujeme se tedy nejdříve informovat na webových stránkách obce, zda přepisy vozidel provádí. 

Za změnu zápisu vlastníka v registru silničních vozidel zaplatíte 800 Kč, zpoplatněna je také evidenční kontrola na stanici technické kontroly. 

Zkontrolováno u: Ministerstvo dopravy

Kontakt pro dotazy veřejnosti: press@mdcr.cz