Pokud jste učinili vůči orgánu veřejné moci digitální úkon (např. podnět, podání, žádost, odvolání atd.), máte právo na jeho osvědčení v elektronické podobě. Jedná se o obdobu doručenky, kterou již nyní poskytují datové schránky, nebo potvrzení o doručení digitálního dokumentu, které obdržíte, když učiníte digitální úkon na elektronickou adresu podatelny úřadu.
Osvědčení můžete žádat o úkonu, který je uvedený v Katalogu služeb veřejné správy, a který jste provedli elektronickou cestou, např. prostřednictvím Portálu občana, datovou schránkou nebo elektronicky podepsaným e-mailem. V případě, že jste osvědčení provedeného úkonu dosud neobdrželi, můžete se na daný úřad obrátit prostřednictvím této žádosti. Žádost musí být adresována úřadu, kterému byl adresován i úkon, o jehož osvědčení žádáte. Žádost můžete odeslat s využitím datové schránky fyzické, podnikající fyzické nebo právnické osoby (výběr datové schránky závisí na tom, zda jste úkon prováděli jako fyzická nebo podnikající fyzická osoba nebo za právnickou osobu). Daný úřad je povinen vám osvědčení o digitálním úkonu poskytnout do vaší datové schránky.
Koho se to týká
Žádost můžete adresovat příslušnému úřadu, pokud jste vůči němu dříve učinili digitální úkon (např. podnět, podání, žádost, odvolání atd.) a neobdrželi jste osvědčení bezodkladně po jeho podání.
Jaké náležitosti osvědčení je povinen vám příslušný úřad doručit do datové schránky
- důvěryhodné zachycení obsahu digitálního úkonu nebo jiná identifikace digitálního úkonu,
- označení vás jako podatele,
- označení úřadu, kterému byl původní úkon určen,
- údaje o způsobu, datu a čase provedení digitálního úkonu, a
- opatření kvalifikovanou elektronickou pečetí a kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem
Kde žádat a co bude potřeba
Po přihlášení do Portálu občana (návod jak se zaregistrovat najdete na webové stránce chciidentitu.gov.cz) a připojení datové schránky, se vám na úvodní obrazovce Portálu občana zobrazí záložka „podání“. Dále zvolte „další podání“ a konečně „žádost o osvědčení digitálního úkonu“. Po výběru typu vaší datové schránky a identifikaci digitálního úkonu, jehož osvědčení požadujete (např. datum, číslo jednací, id odeslané datové zprávy, případně jiný údaj identifikující daný úkon) budete moci zvolit úřad, kterému jste původní úkon adresovali, a od něhož osvědčení žádáte. Poté jen stačí odeslat prostřednictvím tlačítka „podat“. Příslušný úřad obdrží vaši datovou zprávu a osvědčení vám zašle do vaší datové schránky.
Důležité termíny
Žádost o osvědčení digitálního úkonu můžete podat kdykoli poté, co jste vůči danému úřadu učinili digitální úkon.
Žádosti o osvědčení digitálního úkonu v současné době z technických důvodů nepřijímají a osvědčení nevydávají kontaktní místa veřejné správy (Czech POINT).