Systém vzdělávání řídí v České republice Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, zejména dle školského zákona a zákona o vysokých školách.
Stupně vzdělávacího systému
Předškolní vzdělávání poskytují mateřské školy dětem zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však od 2 let. Je povinné pro dítě, které do 31.8. daného roku dovrší 5 let. Povinné předškolní vzdělávání lze plnit i v přípravné třídě základní školy či v přípravném stupni základní školy speciální. Povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením.
Základní vzdělávání se zpravidla uskutečňuje na základních školách, které mají devět ročníků. Věk žáků je obvykle 6 až 15 let. Část základního vzdělávání mohou poskytovat víceletá gymnázia a osmileté konzervatoře (viz střední vzdělávání). Splnění devíti let povinné školní docházky v rámci základního vzdělávání je ze zákona povinné.
Střední vzdělávání poskytují střední školy nebo konzervatoře. Věk žáků je obvykle 15 až 18/19 let. Absolventi získávají střední vzdělání s maturitní zkouškou, která je předpokladem pro studium na vysoké nebo vyšší odborné škole, nebo střední vzdělání s výučním listem, nebo střední vzdělání (s vysvědčením).
Zákon zaručuje všem žákům právo na vzdělávání, které respektuje jejich individuální vzdělávací potřeby. Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami garantuje právo na bezplatné poskytování specifické podpory vzdělávání. Viz Podpora a poradenství ve vzdělávání
Terciární vzdělávání tvoří vysokoškolské a vyšší odborné vzdělávání. Vysoké školy uskutečňují vzdělávání v akreditovaných studijních programech (v návaznosti na Boloňskou deklaraci ve třech cyklech – bakalářských, magisterských a doktorských, nebo nestrukturovaných magisterských, viz Vzdělávací systém v České republice – vysoké školství) a programech celoživotního vzdělávání. Absolventi získávají právo k užívání akademických titulů. Vyšší odborné vzdělávání poskytují vyšší odborné školy nebo konzervatoře (viz Střední vzdělávání). Absolventi získávají právo k užívání titulu DiS.
Vzdělávání dospělých zahrnuje všeobecné, odborné, zájmové a jiné vzdělávání.
Mimo stupně vzdělávacího systému stojí základní umělecké školy a další možnosti neformálního vzdělávání (viz Neformální vzdělávání).
Šikana
Organizace školního roku
Strategie vzdělávání
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ byla dne 19. 10. 2020 schválena Vládou ČR. Úkolem Strategie 2030+ je jasně stanovit směr rozvoje školství a priority investic na dalších deset let. Cílem je modernizovat vzdělávací systém Česka v oblasti regionálního školství, zájmového a neformálního vzdělávání a celoživotního učení, připravit ho na nové výzvy a zároveň řešit problémy, které v českém školství přetrvávají.
Rámcové vzdělávací programy
Rámcové vzdělávací programy (RVP) stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání aj. Na základě RVP a pravidel v nich stanovených si pak jednotlivé školy vytvářejí své školní vzdělávací programy (ŠVP).
Národní soustava kvalifikací
Cílem Národní soustavy kvalifikací je vytvořit prostředí podporující srovnatelnost výsledků dosažených různými vzdělávacími cestami. Ke každé kvalifikaci se zpracovává kvalifikační standard, jako strukturovaný popis způsobilosti, a hodnoticí standard, jako soubor kritérií a postupů pro ověřování této způsobilosti. Rozcestníkem informací o jednotlivých kvalifikacích, autorizujících orgánech a způsobech, jak kvalifikaci získat je webový portál Národní soustava kvalifikací.