Hlasová navigace a klávesové zkratky

Jít na obsah (0). Jít na hlavní menu (5). Jít na podmenu této stránky (6). Jít na vyhledávání (4). Jít na hlavní stranu (2). Jít na mapu stránek (3). Ovládání klávesnicí (1).

Podmenu sekce

Pokud chcete hledat v zákonech, použijte vyhledávání v zákonech; také můžete hledat v seznamu datových schránek.

Seznam životních situací v kategorii Manželství


Za správnost
návodu odpovídá:

Ministerstvo vnitra - odbor všeobecné správy, oddělení státního občanství a matrik

Ministerstvo vnitra Stáhnout životní situaci v xml Kompletní zobrazení
ID záznamu
i:186-653
Datum zveřejnění
13.03.2012
Poslední aktualizace
03.03.2014

Uzavření manželství státního občana České republiky s cizincem na území České republiky

03. Pojmenování (název) životní situace

Uzavření manželství státního občana České republiky s cizincem na území České republiky

04. Základní informace k životní situaci

Občan České republiky může na území České republiky uzavřít manželství s cizím státním občanem, a to formou občanského nebo církevního sňatku.
Manželství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem vůle muže a ženy, kteří hodlají vstoupit do manželství (dále jen "snoubenci"), že spolu vstupují do manželství.
Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní; činí se v přítomnosti dvou svědků.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Snoubenci - občan České republiky a cizinec.

06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Snoubenci musí před uzavřením manželství předložit matričnímu úřadu potřebné předepsané doklady, jimiž prokáží právní způsobilost k uzavření manželství.
Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin; jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak, a úředně přeloženy do českého jazyka (podrobné informace vám sdělí kterýkoli matriční úřad).

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Nejprve byste si měli předběžně vybrat místo a termín k uzavření manželství.

08. Na které instituci životní situaci řešit

Po vybrání místa a termínu se obraťte na matriční úřad, do jehož správního obvodu vybrané místo k uzavření manželství spadá, jde-li o občanský sňatek.
Máli být manželství uzavřeno církevní formou, je nutné se obrátit na osobu pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

"Dotazník k uzavření manželství", který obdržíte u matričního úřadu; tento tiskopis vyplní oba snoubenci a předloží jej matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno, spolu s doklady potřebnými k uzavření manželství.
Podle § 33 zákona o matrikách snoubenec, který je státním občanem České republiky (dále jen "občan") a je přihlášen k trvalému pobytu v České republice, je povinen matričnímu úřadu prokázat svou totožnost a k výše uvedenému tiskopisu připojit:
rodný list,
doklad o státním občanství,
výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu,
výpis z evidence obyvatel o osobním stavu,
pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popř. pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera.
Snoubenci nejsou povinni předkládat doklady, pokud si skutečnosti v nich uvedené matriční úřad může ověřit z jím vedené matriční knihy, ze základního registru obyvatel, z informačního systému obyvatel, z informačního systému cizinců, z informačního systému občanských průkazů nebo z informačního systému evidence cestovních dokladů.
Podle § 34 zákona o matrikách je snoubenec, který je občanem a má trvalý pobyt v cizině, povinen prokázat svoji totožnost a k předepsanému tiskopisu připojit výše uvedené doklady nebo jim odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány.
Doklady výše uvedené pod třetí a čtvrtou odrážkou nebo jim odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány, musí být vydány státem, na jehož území má snoubenec pobyt.
Podle § 35 zákona o matrikách snoubenec, který je cizincem, k předepsanému tiskopisu připojí:
rodný list,
doklad o státním občanství,
doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li cizím státem vydáván,
potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno,
úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince; tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství,
pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce uzavřít manželství, rozvedený,
potvrzení o tom, že bude manželství v domovském státě cizince uznáno za platné, je-li uzavíráno zmocněncem,
pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství,
doklad, kterým je možné prokázat totožnost.
Údaje uvedené pod druhou až čtvrtou odrážkou mohou být uvedeny v jednom dokladu; státní občanství lze rovněž prokázat cestovním dokladem.
Snoubenec, který je cizincem, předloží dále matričnímu úřadu před uzavřením manželství potvrzení vydané Ministerstvem vnitra o oprávněnosti pobytu na území České republiky; to neplatí, jde-li o občana Evropské unie, občana jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru, nebo jeho rodinného příslušníka (toto potvrzení nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dnů).
Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak, a úředně přeloženy do českého jazyka.
Matriční úřad může potřebná ověření listin a předložení stanovených dokladů prominout, je-li jejich opatření spojeno s těžko překonatelnou překážkou.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

"Dotazník k uzavření manželství" obdrží snoubenci na kterémkoli matričním úřadu - jeho první část vyplňují snoubenci ve spolupráci s matrikářem, druhou část vyplňuje matrikář.
"Protokol o uzavření manželství" vyplňuje matrikář ve spolupráci se snoubenci nebo snoubencem na základě veřejných listin a listin, které snoubenci předloží.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Poplatky:
Uzavření manželství mezi snoubenci, nemají-li trvalý pobyt na území České republiky - 3 000 Kč
Uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky - 2 000 Kč
Vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost - 1 000 Kč
Vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství - 500 Kč
Poplatky se platí před provedením úkonu - v hotovosti nebo složenkou.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty nejsou stanoveny.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Tlumočník
Pokud snoubenec (popř. snoubenci) nemluví nebo nerozumí česky, nebo je snoubenec (popř. snoubenci) neslyšící nebo němý, je při prohlášení o uzavření manželství nutná přítomnost tlumočníka.
Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady.
Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit.
Nejde-li o tlumočníka jmenovaného ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského soudu, musí tlumočník složit slib do rukou matrikáře, a to ve znění slibu podle zvláštního právního předpisu (zákon č. 36/1976 Sb., o znalcích a tlumočnících, ve znění pozdějších předpisů); znění slibu předkládá matrikář.
Je třeba, aby snoubenci tuto skutečnost sdělili matrikáři při vyřizování formalit před uzavřením manželství.
Tlumočník se podepisuje na "Protokol o uzavření manželství" a prokazuje svoji totožnost matrikáři.
Svědci
Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků.
V "Protokolu o uzavření manželství" se uvádí jméno(a), příjmení, rodné číslo, popř. datum narození, místo a okres (stát) narození svědků.
Z uvedeného vyplývá, že svědkové prokazují svoji totožnost platným dokladem.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Po uzavření manželství je třeba, na základě vydaného oddacího listu, požádat o vydání nového občanského průkazu, příp. cestovního pasu.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Tuto situaci nelze řešit elektronicky.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí, kterým matriční úřad nevyhoví žádosti snoubenců o prominutí předložení dokladů potřebných k uzavření manželství, je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení.
Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Ministerstvo vnitra - odbor všeobecné správy, oddělení státního občanství a matrik

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

03.03.2014

28. Popis byl naposledy aktualizován

03.03.2014

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.