Služby elektronických komunikací – hlasová komunikační služba a služba přístupu k internetu v pevném místě

Hlasová komunikační služba i služba přístupu k internetu v pevném místě představují dílčí služby tzv. univerzální služby upravené v díle 6 zákona o elektronických komunikacích. Univerzální služba je souborem služeb podle § 38 zákona o elektronických komunikacích, které jsou dostupné ve stanovené kvalitě všem spotřebitelům za dostupnou cenu.

Stát je povinen dostupnost univerzální služby zajistit. Vzhledem k tomu, že podle závěrů přezkumu existuje široká nabídka komerčně poskytovaných služeb za dostupné ceny a neexistují tedy důvody pro uložení povinnosti tyto služby poskytovat, Český telekomunikační úřad žádnému podnikateli povinnost poskytovat připojení k daným službám v rámci tzv. univerzální služby neuložil. Požadavek na zřízení připojení, resp. přístupu do sítě musí být přiměřený, bezpodmínečné právo se s ním nepojí.

Pro získání připojení ke službě je nutné oslovit takového podnikatele, který poskytuje připojení v dané oblasti a dále postupovat podle dohody s ním.

Cenu za připojení ke službám elektronických komunikací si určuje každý podnikatel samostatně v souladu se svými obchodními podmínkami. Za připojení ke službě je nutné zaplatil sjednanou cenu. Porovnat ceny od jednotlivých podnikatelů můžete na stránkách https://srovnavac.ctu.cz/.

Pokud se stěhujete do domu, ve kterém již existuje připojení ke službě elektronických komunikací, a máte zájem o službu tohoto poskytovatele, je nutné jej oslovit a sjednat si u něj poskytování předmětné služby.

V případě stěhování do domu, ve kterém ještě není k dispozici připojení ke službě elektronických komunikací, je nutné oslovit některého z poskytovatelů těchto služeb v dané lokalitě a uzavřít s ním smlouvu.

V případě, že si přejete změnit poskytovatele hlasové komunikační služby a současně si ponechat své telefonní číslo, oslovte vybraného nového poskytovatele, domluvte se s ním na podmínkách, které vám vyhovují. Nového poskytovatele (tzv. přejímající poskytovatel služby) můžete požádat o zajištění přenesení čísla. V písemné žádosti uveďte své identifikační údaje, identifikační údaje podnikatele doposud poskytujícího službu elektronických komunikací (tzv. opouštěný poskytovatel služby), číslo, o jehož přenesení žádáte, ověřovací kód účastníka pro přenesení čísla vydaný opouštěným poskytovatelem služby a den, ke kterému má přenos čísla proběhnout. Ověřovací kód naleznete ve smlouvě se stávajícím poskytovatelem služby.

V případě, že chcete změnit poskytovatele služby přístupu k internetu, oslovte vybraného poskytovatele, který vám sdělí, zda na vaší adrese je schopen vámi požadovanou službu nabídnout. Pak můžete přejímajícího poskytovatele služby přístupu k internetu požádat o zajištění změny. V písemné žádosti uveďte své identifikační údaje, identifikační údaje opouštěného poskytovatele služby přístupu k internetu, identifikaci služeb, které mají být předmětem změny poskytovatele služby přístupu k internetu, den, ke kterému má změna poskytovatele služby přístupu k internetu proběhnout, a ověřovací kód pro změnu poskytovatele služby přístupu k internetu vydaný opouštěným poskytovatelem služby přístupu k internetu.

Stejně jako u přenositelnosti čísel naleznete ověřovací kód ve smlouvě se stávajícím poskytovatelem služby.

Pokud jste zdravotně postiženou osobou (podle § 43 odst. 4 zákona o elektronických komunikacích) nebo pobíráte příspěvek na živobytí, máte ve vazbě na hlasovou komunikační službu a/nebo službu přístupu k internetu nárok na cenové zvýhodnění ve výši 200 Kč měsíčně. Cenové zvýhodnění lze čerpat podle vlastního výběru u jedné z následujících společností: O2 Czech Republic a.s., T-Mobile Czech Republic a.s., Vodafone Czech Republic a.s. a PODA a.s.

Při žádosti o cenové zvýhodnění doložíte, že jste oprávněnou osobou a jakou službu chcete čerpat. Zdravotně postižené osoby předloží poskytovateli příslušné doklady (průkaz ZTP, ZTP/P), případně potvrzení o přiznání příspěvku na péči nebo rozhodnutí příslušného orgánu o svěření dítěte do péče nahrazující péči rodičů. Osoba s nízkými příjmy předloží poskytovateli služby potvrzení, že je příjemcem příspěvku na živobytí nebo společně s ním posuzovanou osobou.

V případě nesouhlasu s vystaveným vyúčtováním za služby elektronických komunikací či vadně poskytnuté služby elektronických komunikací máte právo uplatnit u poskytovatele reklamaci. Reklamaci je nutno uplatnit nejpozději do 2 měsíců ode dne dodání vyúčtování či ode dne vadně poskytnuté služby, jinak právo zanikne.

Podání reklamace nemá odkladný účinek vůči splnění povinnosti uhradit vyúčtovanou cenu. V rámci uplatněné reklamace můžete požádat Český telekomunikační úřad o vydání rozhodnutí, kterým se odloží splatnost vyúčtování do doby, než bude vaše reklamace vyřízena. Český telekomunikační úřad vaší žádosti vyhoví pouze v odůvodněných případech (např. nezvykle vysoké vyúčtování), nikoliv v případech pouhého nesouhlasu s vyúčtováním.

Pokud není reklamaci vyhověno či není vyřízena v zákonem dané lhůtě, má účastník právo se v zákonem stanovené lhůtě obrátit na Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení správního řízení ve věci námitky proti vyřízení reklamace. Návrh na zahájení řízení musí být podán v zákonem stanovené lhůtě do 1 měsíce od doručení vyřízení reklamace, popř. marného uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak právo zanikne. Podání je nutné zaslat do datové schránky Českého telekomunikačního úřadu (a9qaats) nebo emailem s uznávaným elektronickým podpisem na podatelna@ctu.cz. K elektronickému podání je možné také využít formulář zveřejněný na webu Českého telekomunikačního úřadu. Návrh se zasílá na adresu některého z oblastních odborů Českého telekomunikačního úřadu (dle trvalého pobytu či sídla podnikání účastníka služeb elektronických komunikací). Adresy oblastních odborů jsou zveřejněny na webu ČTÚ. Návrh je také možné na oblastních odborech podat osobně.

Účastníci služeb elektronických komunikací se mohou v rámci poradenství obrátit na Český telekomunikační úřad s podáním, jehož obsahem je dotaz či stížnost na postup jejich operátora, popř. podnět na porušení zákona o elektronických komunikacích či zákona o ochraně spotřebitele.