S Portálem občana si můžete propojit vaše datové schránky a pohodlně zde spravovat všechny vaše datové schránky pod jedním přihlášením. Zdarma také získáte možnost archivovat si přijaté datové zprávy.
Koho se týká
Kohokoliv, kdo chce naplno využívat všech funkcí Portálu občana, má do něj už zřízený přístup a datovou schránku typu fyzická osoba nebo podnikající fyzická osoba. Pro právnické osoby je možné připojení datové schránky právnické osoby například za účelem podání elektronické petice v nástroji ePetice nebo vyřízení Žádosti o osvědčení digitálního úkonu.
Kde přidat a co bude potřeba
Budete potřebovat již vytvořenou datovou schránku fyzické osoby nebo podnikající fyzické osoby. Pokud datovou schránku ještě nemáte, návod, jak si ji zřídit, najdete na webu chcidatovku.gov.cz nebo na oficiálních webových stránkách, které se datovým schránkám věnují. Do Portálu občana si můžete přidat 1 datovou schránku fyzické osoby a 1 datovou schránku podnikající fyzické osoby (pokud jste OSVČ). V případě že máte i datovou schránku podnikající fyzické osoby automaticky zřízenou ze zákona určenou pro profese advokát, daňový poradce, statutární auditor a další, můžete si do Portálu občana přidat i tento typ datové schránky podnikající fyzické osoby zřízené ze zákona. Seznam typů datových schránek najdete zde.
Datovou schránku připojíte přímo v Portálu občana. Po přihlášení do Portálu klikněte na úvodní stránce na tlačítko „Připojit datovku“. Systém vás přesměruje na webové stránky Datových schránek. Zde vyberte možnost „Přihlášení Identitou občana“ a klikněte na tlačítko „Přesměrování na službu Identita občana“. Můžete i vybrat možnost „Přihlášení jménem a heslem“, kde použijte přihlašovací údaje své datové schránky. Dále vyberte účet pro přihlášení a udělte souhlas s propojením. Po krátké době by měla být vaše datová schránka přidána do Portálu občana.
Připojit si datovou schránku můžete také v sekci Datovka, kterou najdete na horní liště Portálu občana. Po jejich rozkliknutí se vám stejně jako u předchozí možnosti zobrazí tlačítko „Připojit datovku“. Po kliknutí na tlačítko postupujte stejně jako v předchozím případě.
Jak budou postupovat právnické osoby?
Uživatelům Portálu občana bude umožněno připojení datové schránky právnické osoby za splnění těchto podmínek:
- Schránka musí být ve stavu „přístupná“.
- Typ uživatele ISDS s přístupem k dané schránce musí být oprávněná osoba (fyzická osoba – statutární orgán nebo člen statutárního orgánu právnické osoby).
- Uživatel je v ROS evidován jako statutární orgán nebo člen statutárního orgánu příslušné právnické osoby.
- Uživatel může mít v Portálu občana připojeno maximálně 5 datových schránek právnických osob.
Využít nástroj ePetice může pouze statutární orgán, který si integruje do Portálu občana datovou schránku oprávněné osoby. Založení a podání elektronické petice právnickou osobou není přenositelné na jiné role (pověřenou osobu ani administrátora).
Žádosti o osvědčení digitálního úkonu mohou podávat všichni uživatelé s přístupem do schránky právnické osoby.
Na co si dát pozor
- Datovou schránku si můžete zřídit online (pokud už máte nějakou z forem elektronické identity – NIA ID, Mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita apod.) nebo při návštěvě jakéhokoliv kontaktního místa Czech POINT. Jejich seznam najdete na této mapě.
- Další datovou schránku si můžete přidat pouze v sekci Datovka kliknutím na tlačítko "Přidat další datovou schránku".
- Přihlašovacími údaji datové schránky typu právnická osoba se nelze do Portálu občana přihlásit. Pro přihlášení do Portálu občana je nutné zvolit jiný identifikační prostředek z nabídky Identita občana.
- Datovou schránku právnické osoby lze přidat do Portálu občana až po přihlášení prostřednictvím jednoho z identifikačních prostředků Identita občana.