Podpora a poradenství ve vzdělávání

Všem žákům mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol školský zákon zaručuje právo na vzdělávání, které respektuje jejich individuální vzdělávací potřeby. Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami zákon garantuje právo na bezplatné poskytování specifické podpory vzdělávání prostřednictvím podpůrných opatření a poskytování vzdělávání a školských služeb ve stavebně a technicky upravených prostorách.

Mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se v České republice řadí i všichni žáci s nedostatečnou znalostí českého jazyka.

Vzdělávání a cizinci

Občané EU mají zákonný nárok na přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky. V rámci základního vzdělávání zajišťuje krajský úřad pro tyto žáky výuku českého jazyka.

Všichni cizinci mají nárok na bezplatné základní vzdělávání. Přístup k vzdělávání na ostatních stupních je specificky upraven.

Podpůrná opatření

Individuální vzdělávací potřeby žáků zjišťují školská poradenská zařízení (ŠPZ), která mohou navrhnout podpůrná opatření. Podpůrná opatření poskytují školy prostřednictvím všech pedagogických pracovníků, včetně specialistů (výchovného poradce a školního metodika prevence, školního psychologa či školního speciálního pedagoga), nebo také školská poradenská zařízení.

Příkladem podpůrných opatření je výuka češtiny jako druhého jazyka, přidělení asistenta pedagoga, úprava učiva nebo hodnocení, speciální učebnice a pomůcky nebo zařazení žáka do systému speciálního vzdělávání.

Prvním stupněm podpůrných opatření je plán pedagogické podpory, který realizuje přímo škola (není to její povinnost, ale možnost). Pokud ŠPZ doporučí škole opatření vyššího stupně, navrhne individuální vzdělávací plán, se kterým musí být seznámen zákonný zástupce žáka a je nutný jeho písemný informovaný souhlas.

Školská poradenská zařízení (ŠPZ)

K ŠPZ řadíme pedagogicko-psychologické poradny zajišťující poradenské služby žákům a podporu školám, včetně metodického vedení. Na žáky se závažnými hendikepy, jako jsou tělesná a smyslová postižení, se zaměřují speciálně pedagogická centra. Pomoc rodičům a jejich dětem v oblasti výchovy pak nabízí střediska výchovné péče.

Služeb ŠPZ mohou bezplatně využívat žáci mateřských, základních a středních škol. Do ŠPZ objednává dítě rodič nebo škola. Nejpozději do třech měsíců od objednání do ŠPZ obdrží zákonný zástupce podrobnou zprávu a škola závazné doporučení.

Speciální vzdělávání

K podpůrným opatřením vyšších stupňů může patřit zařazení žáka do systému speciálního vzdělávání, které je zajišťováno několika způsoby:

  • formou individuální integrace v běžných třídách (případně odděleních a studijních skupinách) běžné školy
  • formou skupinové integrace ve třídách zřízených pro žáky se zdravotním postižením v rámci běžné školy
  • ve školách zřízených přímo pro žáky se zdravotním postižením
  • v rámci jiného způsobu plnění povinné školní docházky, který umožňuje zákon (například individuální vzdělávání)

Vzdělávání žáků se zvláštními potřebami přednostně probíhá v běžných školách. Pro žáky se zrakovým, sluchovým, tělesným či mentálním postižením, autismem, specifickými poruchami učení nebo chování, vadami řeči nebo s vícečetným postižením lze zřizovat samostatné školy nebo třídy.

Návštěva ŠPZ

Diagnostiku dítěte (speciálně pedagogickou a psychologickou), která může trvat i více než 3 hodiny, provádí odborní pracovníci. Součástí je rozhovor s dítětem a jeho zákonnými zástupci, testy apod. V případě, že dítě nebo jeho zákonný zástupce nehovoří česky, je nutné zajistit tlumočníka.

ŠPZ bývají velice vytížené a na vyšetření je nutné se objednat i několik měsíců předem. Zařízení ale zájemce nesmí odmítnout.