Práva spotřebitele při reklamaci vadných výrobků
Spotřebitel jakožto osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti, má určitá specifická práva. V případě vadného výrobku může spotřebitel uplatnit reklamaci a v souvislosti s tím mu přísluší následující práva z vadného plnění: právo na odstranění vady výměnou věci nebo opravou věci, přiměřenou slevu z kupní ceny a právo odstoupit od smlouvy.
Povinnosti podnikatele ve vztahu ke spotřebiteli
Podnikatel má povinnost informovat spotřebitele o podmínkách reklamace a dále o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Podnikatel je povinen přijímat a vyřizovat reklamace spotřebitele týkající se vad, které se na zboží projeví v době dvou let od převzetí zboží. Prodávající má v principu povinnost přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně. V ní musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamací. Prodávající má povinnost vydat spotřebiteli písemné potvrzení o uplatnění reklamace s danými náležitostmi, informovat spotřebitele o vyřízení reklamace a vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace. Dále má podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli i další povinnosti (např. nahradit způsobenou škodu).
Prostředky nápravy
Spotřebiteli přísluší různé prostředky nápravy. Kromě reklamace či uplatnění náhrady způsobené škody může spotřebitel podat podnět orgánu dozoru, a pokud jednání podnikatele v souvislosti s dodáním vadných výrobků naplňuje podstatu přestupku, podnikatel dostane pokutu. Dále má spotřebitel možnost obrátit se na subjekt mimosoudního řešení spotřebitelských, pokud se mu nepodaří vyřešit spor přímo s podnikatelem.