Informace k daňovému rezidenství pro rezidentní důchodce z jiných zemí EU
Pro důchodce se s ohledem na daňové rezidentství uplatňují stejné podmínky jako pro všechny ostatní fyzické osoby, ať jsou z EU či nikoliv.
Informace o zdanění důchodů pobíraných z jiných zemí EU
Poplatníci předně musí, v kontextu zdanění důchodů pobíraných z jiných zemí EU, respektovat ustanovení příslušných smluv o zamezení dvojímu zdanění (zejména s ohledem na právo na zdanění takového příjmu). Za předpokladu, že Česká republika má na základě předmětných daňových smluv právo na zdanění takového příjmu, pak je třeba při jeho zdanění dále postupovat v souladu českými vnitrostátními právními předpisy, zejména pak se zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (kontext např. i osvobození dle § 4 odst. 1 písm. g) tohoto zákona).
Informace o specifických podmínkách pro důchodce z jiných zemí EU
Na důchodce, kteří jsou daňovými rezidenty v jiných zemích EU, se v České republice neuplatňují žádná specifická ustanovení. Za předpokladu, že takovéto osoby pobírají důchod ze zdrojů v České republice a současně podle příslušné smlouvy o zamezení dvojímu zdanění má Česká republika právo na zdanění takového příjmu, je třeba při jeho zdanění postupovat v souladu českými vnitrostátními právními předpisy, zejména pak zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (např. kontext § 22 odst. 1 písm. g) bodu 9 tohoto zákona).
Informace o možných dopadech na sazby daně z příjmů
Skutečnost, že poplatník je důchodcem rezidentním v jiné zemi EU či přímo v České republice, nemá žádný vliv na sazby daně z příjmů v České republice. Pro tyto poplatníky se v České republice uplatňují standardní sazby daně z příjmů, stejné jako pro všechny ostatní fyzické osoby.
Informace ohledně podání daňového tvrzení: lhůty a způsob podání
Daňové přiznání k dani z příjmů je upraveno v zákoně o daních z příjmů s podpůrným použitím daňového řádu. To zahrnuje rovněž lhůty a způsoby jeho podávání.
Daňové tvrzení (daňové přiznání, hlášení nebo vyúčtování) je základem pro správné zjištění a stanovení daně (nalezení správné výše daně), čímž poplatník nebo plátce splní své zákonné povinnosti a přispěje prostřednictvím daní do veřejných rozpočtů, popřípadě je tím umožněno, aby získaly zpět přeplatek na dani, pokud na něj má nárok.
V případě, že má poplatník či plátce, popř. jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona, nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen formulářové podání učinit pouze elektronicky.
Elektronicky lze podání učinit pouze datovou zprávou:
- podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
- s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
- s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo
- prostřednictvím daňové informační schránky.
Infomace o možnosti odvolání proti rozhodnutí o stanovení daně
Podmínky podání odvolání proti rozhodnutí o stanovení daně z příjmů jsou upraveny v zákoně o daních z příjmů s podpůrným použitím daňového řádu.
Podání se činí u příslušného správce daně, jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno. Tím je v případě daní z příjmů příslušný finanční úřad.
Příslušnost správce daně se v zásadě určuje podle sídla nebo místa pobytu poplatníka, resp. plátce daně, pokud některý z daňových zákonů nestanoví jinak.